Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Le français langue étrangère et seconde : enseignement et apprentissage
Authors: --- ---
ISBN: 2870098464 9782870098462 2804703525 Year: 2003 Volume: 251 Publisher: Sprimont : Mardaga,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'enseignement du français langue étrangère et seconde ne cesse de se développer dans les pays francophones ou non francophones, dans les écoles, les universités ou d'autres institutions ; et le métier de professeur de français langue étrangère et seconde devient de plus en plus exigeant vu la spécificité et la variété de ses publics, de ses conditions et de ses enjeux. Cet ouvrage présente de manière systématique et critique tous les aspects de cet enseignement, tant sur le volet de la didactique parle biais de la linguistique, de la psychopédagogie et de l'approche culturelle, que sur le volet de la pédagogie où sont analysées les différentes méthodes et activités de classe. Il développe les trois nouveaux paradigmes de l'enseignement des langues que sont la communication - indispensable à l'acquisition d'une langue -, l'interculturel - essentiel à l'échange avec l'autre -, et surtout l'apprentissage au service duquel doit se mettre cet enseignement. Alternant réflexions théoriques et conseils pratiques, il est destiné autant aux enseignants en formation initiale qu'à leurs collègues plus expérimentés (professeurs de langue ou éventuellement d'autres disciplines) qui souhaitent faire le point ou se spécialiser. Il peut être lu comme un traité ou consulté comme un référentiel ; il comprend un index et de nombreux renvois bibliographiques qui permettent à tout lecteur d'en faire son vade-mecum.


Book
Dichtersbij : creatief schrijven in het poëzie-onderricht
Authors: ---
ISBN: 9033403536 9789033403538 Year: 1982 Volume: 3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een eerste, theoretisch deel wordt - uitgaande van een visie op creativiteit als het vermogen om problemen op te lossen - een didactisch model opgesteld voor creatief schrijven in de poëzieles. Het tweede deel geeft een groot aantal concrete lessuggesties rond drie thema's : associaties, anders gaan zien, vormaspecten. Daarenboven worden de schrijfoefeningen aangevuld met de lectuur van poëtische teksten ; op die manier gaan de schriftelijk verworven inzichten geleidelijk aan functioneren als oplossingsmethodes bij het ontwikkelen van een eigen leesstrategie. In een eerste, theoretisch deel wordt, uitgaanden van een visie op creativiteit als het vermogen om problemen op te lossen, een didactisch model opgesteld voor creatief schrijven in de poëzieles. Het tweede deel geeft een groot aantal concrete lessuggesties rond drie thema's: associaties, anders gaan zien, vormaspecten. Daarenboven worden de schrijfoefeningen aangevuld met de lectuur van poëtische teksten. (Bron: covertekst)


Book
Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789062839520 9062839525 Year: 2004 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om goed talenonderwijs te kunnen geven is het noodzakelijk te weten hoe iemand een vreemde taal leert. De auteurs laten zien dat niet één aanpak de beste is, maar dat eerder een combinatie van benaderingen aan te bevelen is. Daarbij moet steeds rekening gehouden worden met het taaldoel en de wensen en kenmerken van (groepen) leerlingen of cursisten. De behandelde inzichten en opvattingen hebben zowel betrekking op het leren van een vreemde taal als van een tweede taal,zoals het Nederlands voor allochtonen.

How to Teach English
Author:
ISBN: 9781405853095 1405853093 9781405847742 1405847743 9781405853026 1405853026 Year: 2007 Publisher: Harlow Pearson Longman

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

How to Teach English is an easy-to-read, practical introduction to English Language Teaching. It is an essential reference work for trainee teachers preparing for exams such as CELTA and TKT.


Book
Ben je zeker ? : nieuwe en achterhaalde stellingen en praktijken in het vreemdetalenonderwijs
Author:
ISBN: 9789033485121 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek richt zich zowel tot beginnende taalleerkrachten als tot ervaren taalleerkrachten met belangstelling voor onderwijsvernieuwing en eigenlijk tot iedereen met interesse in tweedetaalverwerving en vreemdetalenonderwijs. Het stelt een brede waaier van stellingen en gewoontes van taallesgevers in vraag en pleit voor een beter geïnformeerde en doordachte taaldidactiek, geënt op wetenschappelijk onderzoek.Heeft het zin om kennis van grammaticaregels te toetsen ? Presenteer je woordenschat best in thematische sets ? Doe je er goed aan je leerlingen te waarschuwen voor valse vrienden en andere verwarrende gevallen ? Hoe reageer je best op fouten ? Waartoe dient luidop lezen ? Wat is een goede taalvaardigheidstoets ? Deze en ettelijke andere kwesties waarover veel taalleerkrachten een uitgesproken mening hebben, worden in dit boekje aangepakt.De genuanceerde antwoorden die worden aangeboden zijn gebaseerd op een rijk gamma aan onderzoeksbevindigen, die hier op een heel toegankelijke manier worden samengevat. Kortom, dit boekje nodigt uit tot reflectie en overleg over een eigentijds vreemdetalenonderwijs.Bron : http://www.acco.be


Book
Kwalitatieve analyse met Nvivo
Author:
ISBN: 9789033482557 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kwalitatieve analyse is nauwelijks nog voor te stellen zonder de hulp van een softwareprogramma. Een goed inzicht in de mogelijkheden van een kwalitatief softwareprogramma helpt om tijd vrij te maken voor de analyse zelf. In dit boek wordt een inleiding gegeven tot het softwareprogramma NVivo, een van de meest gebruikte programma's in het Nederlandstalige gebied. Het is een veelzijdig programma met een uitgebreid gamma aan toegankelijke analyse-instrumenten die heel flexibel in de diversiteit aan kwalitatieve analysebenaderingen ingezet kan worden. NVivo wordt in dit boek benaderd vanuit een onder-zoekerperspectief. Het boek wil meer zijn dan een knoppencursus en vanuit de praktijk ingaan op de mogelijkheden van NVivo. Om die reden wordt steeds vertrokken van de theorie van de kwalitatieve analyse om nadien te tonen hoe die theorie in NVivo is uitgewerkt. We gaan in op basisvaardigheden zoals het beheren van gegevens, het werken met memo's en het coderen van kwalitatieve data. Daarbij behandelen we zowel tekstuele gegevens (interviews en focusgroepen) als audiovisueel materiaal (geluid, video, beelden). Na de basis komen ook meer gevorderde analyse-instrumenten als queries, matrices en modellen aan bod.


Book
Kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789033489389 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken


Book
The Institute : A Higher Institute for Fine Arts.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789401423991 9401423997 Year: 2015 Publisher: Tielt : Lannoo,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over de rol van een Hoger Instituut in de Schone Kunsten. Met werk van zowat alle 230 kunstenaars die aan het HISK in Gent afstudeerden en bijdragen van gezaghebbende stemmen uit de culturele wereld in binnen- en buitenland. Het HISK in Gent biedt jonge kunstenaars uit binnen- en buitenland twee jaar lang een eigen atelier aan. Niet zelden is het de start van een succesvolle carrière in de internationale kunstwereld. Directeur Oscar van den Boogaard blikt samen met gerenommeerde experten als John C. Welchman, Katerina Gregos en Tate Modern-directeur Chris Dercon terug en vooruit op Kunst in zijn academische context.


Book
Ieders leer-kracht : binnenklasdifferentiatie in de praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462921788 9462921784 Year: 2015 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het bieden van differentiatie in leerstof en aanpak is een van de grootste uitdagingen in de onderwijspraktijk, zeker in het basisonderwijs waar alle niveaus nog bij elkaar zitten. Dit boek biedt praktische handvatten om met differentiatie in de klas aan de slag te gaan. Leerlingen verschillen in de manier waarop ze het best leren en ze verschillen in wat ze al kunnen en weten. Daardoor is niet iedere methode voor alle leerlingen even geschikt. Differentiatie komt tegemoet aan die verschillen. Die diversiteit kan men ook benutten: zo kunnen leerlingen ook van elkaar leren. Stap-voor-stap wordt deze methode uitgewerkt: eerst wordt aandacht besteed aan de diverse verschillen tussen leerlingen, dan aan de didactische toepassingen, vervolgens aan diverse praktische tips voor de lespraktijk, aan evaluatie van het leerproces en aan de bijdrage van de diverse betrokkenen. Afgesloten wordt met inspirende modellen en verwante concepten. Met een duidelijke inhoudsopgave en een lijst met referenties. Drie schrijfsters zijn verbonden aan Vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en één is coördinator van het Brussels Expertisenetwerk Onderwijs van de Universitaire Associatie Brussel. Voor leerkrachten basis- en voortgezet onderwijs. © NBD Biblion


Book
Studeerwijzer : op weg naar succesvol studeren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789054874928 9054874929 Year: 2008 Publisher: Brussel VUBpress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

e gaat naar het hoger onderwijs, maar je wordt overdonderd door het aanbod en de gehanteerde terminologie? Je hebt het nog moeilijk met je definitieve studiekeuze? Je wilt graag meer informatie en tips over het plannen en organiseren van je studies tijdens het studiejaar en/of tijdens de examenperiode? Je maakt je zorgen over je studiemethode en je slaagkansen? Je wilt je schrijfvaardigheden verbeteren? Je vindt het moeilijk om je aan te passen aan je nieuwe leefomstandigheden en aan je nieuwe omgeving? De examens schrikken je enorm af en bezorgen je veel stress? Je wilt graag meer informatie over de voorbereiding voor de examens? Je hebt lees- of leerproblemen en wilt weten wat hieraan gedaan kan worden? Of: je zit in je laatste bachelor- of masterjaar en weet niet goed hoe een bachelor- of masterproef te schrijven? Op al deze vragen en nog vele andere kan je een antwoord vinden in dit boek.De Studeerwijzer is in de eerste plaats geschreven voor (toekomstige) studenten. Maar ook docenten, leerkrachten, studiebegeleiders … kortom iedereen die vragen heeft of meer wilt weten over het wel en wee van studeren in het hoger onderwijs, vindt tips en uitleg in dit boek.De Studeerwijzer is samengesteld op basis van de expertise van een professioneel team studentenpsychologen en studiebegeleiders van de Dienst studiebegeleiding aan de Vrije Universiteit Brussel.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by